Mindfulness i skolen

Mindfulness i skolen

Vi tilbyder to væsentlige skridt i processen med at integrere mindfulness i skolen.

Step 1: Læreren skal lære at praktisere mindfulness dagligt.

Step 2: Læreren skal lære, hvordan mindfulness formidles videre til børnene. 

Vi anbefaler, at undervisere og lærere tager et grundlæggende kursus i mindfulness. Derefter kan de tage deres læring og viden med hjem på skolen, hvor de kan igangsætte en debat og dialog om mindfulness. Det er helt afgørende, at lærerne arbejder med mindfulness i deres egen personlige proces og i herigennem oparbejder strategier for egenomsorg, reducering af stress, udvidelse af rummelighed og hvordan de generelt kultiverer et empatisk indre liv.

Fordelene ved mindfulness er mangfoldige, og flere undersøgelser viser, at eleverne opnår bedre fokus og koncentration, mere ro og balance, mindre stress og angst, styrket selverkendelse og mere empati over for vennerne.

Lyt med, når Jon Kabat-Zinn fortæller om mindfulness i undervisningen 

 
Kontakt Niko Grünfeld for at høre om vores erfaringer med mindfulness.

 

Mindfulnesstræning på VIA University College

"Niko formår på fremragende vis at skabe et på én og samme gang intenst og roligt, grænseoverskridende og trygt, professionelt og hjerteligt, idérigt og fordomsfattigt, svævende og velfunderet rum med gode muligheder for nærvær og indsigt. For den, der for alvor indlader sig herpå, er der heri næring for tanke og følelser. Champagne for krop og sjæl. Det bobler!

Frank j. Agerholm, Lektor, Cand. pæd. i pædagogisk filosofi".